Вторични мисли

 
Вторични мисли

 
Рейтинг: 3.00
(105)
Глог
За контакти
Връзки
Вторични мисли
Александруполис
Родопи
Рила/Rila
Последният еднорог
Галерия
Старини


Календар Картички

Старини / Изобразително изкуство

12 Април 06, 18:37
Техниката "сфумато" на Леонардо разгадана?

На специална презентация в галерия Уфици във Флоренция френският учен Жак Франк показа своите открития за техниката сфумато на Леонардо да Винчи. Франк е проучвал Джокондата и като историк на изкуството се е интересувал по какъв начин е постигнат ефектът на особена мекота на контурите и това, че те изглеждат “размити като дим”.

 

 

Сфумато означава нещо, което е между светлината и тъмнината, между деня и нощта и фактически започва да се употребява като термин за рисувателна техника именно от Леонардо да Винчи. Той съветвал творците да се упражняват в тоя принцип на разсейването, при който липсват резки граници, за да изглежда всичко като в живота: размито, дишащо, живо, подхранващо фантазията. Това можело да стане като разглеждат образуваните по стените петна мръсотия, влага, неравности и преливания. Смята се дори, че художникът специално одимявал помещението, в което работи, за да търси образите сред носещите се вълма на парите.

 

 

Именно поради техниката сфумато при различно фокусиране на зрението може да ви се стори ту че Мона Лиза хищно или злобно ви зяпа, ту че нежно се усмихва. Учените смятат, че с течение на годините ъгълчетата на усмивката на Джокондата се повдигат нагоре. Когато я гледате се създава поразителното усещане, че най-тъмните участъци са осветени отвътре.

 

 

Въпреки многобройните опити, досега никой не е успял да възпроизведе техниката сфумато на Ленардо. Според теорията на Жак Франк гениалният творец е нанасял до 30 слоя бои, като всеки следващ е покривал с импрематура в бледо-жълт цвят като на грунда под картината. Ученият твърди, че художникът е работил с лупа и е правил миниатюрни наклонени щрихи с размер 1/40 от милиметъра (!) За доказателства на твърденията си Франк е изложил 8 свои работи, 6 от които са последователни етапи на пресъздаване очите на Мона Лиза, а другите 2 – копирани лично от него картини на Леонардо да Винчи. Само едната от тях – “Света Ана”, коствала на учения 3 000 работни часа.

Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

0.1257