Вторични мисли

 
Вторични мисли

 
Рейтинг: 3.00
(105)
Глог
За контакти
Връзки
Вторични мисли
Александруполис
Родопи
Рила/Rila
Последният еднорог
Галерия
Старини

БЛОГ АРХИВ
«« октомври 2020 »»
Пн Вт Ср Чт Пт Сб Нд
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31  


Календар Картички

Глог 13:37
« Обратно
Седемте смъртни гряха и Биг Брадър
При целия порой от жалки, крадливи реклами, използващи наготово идеите, образите и репликите от най-популярните български филми (според “24 часа” това били “свежи рекламни находки”), в една от националните телевизии цъфна като Бодлерово цвете на злото новата реклама на Биг Брадър. Не че и тя не използва наготово чужда кино-стилистика, само дето в случая е изкопиран не нашенски, а американски филм, доказал касовия си успех – “Седем”. Не зная, може екипът на тоя рекламен клип и да е искал да крадне български филм, ама то, като се замисля, откъде в родното кино такива злодейски и натуралистично предаващи човешкото оскотяване филми? За изпростяване – материал за представяне като свой – бол.

Само да ви припомня какво представлява рекламата на предстоящия Биг Брадър.

“Има седем смъртни гряха: похот, леност... (Тук се изброяват с отмерени паузи и седемте, а в същото време всеки от тях се изписва с калиграфски букви, имитиращи средновековен ръкопис. На заден план се показват кадри с изпълненията на участниците от предишните издания на Биг Брадър.) Ако си готов да ги престъпиш, ела на кастинг... (и се изброяват градовете и часовете за подбора). Грехота е да не участваш”.

Какво всъщност ни подтиква рекламата зад ефектната си стилистика, какво ни съобщава, към какво ни провокира?

След като илюстрира 7-те смъртни гряха с откъси от свои предавания, значи там всеки от тях е намерил своето въплъщение и е бил изнесен на показ. Как тогава е грехота да не участваш? Напротив! Очевидно е грехота да участваш, и то грехота, която води до показването на физиономията ти до пълно втръсване и отпращане в заслужена забрава.
Обаче... Следва репликата “ако си готов да ги престъпиш...” Тази дума отключва доста нови смисли. В нашия език най-честата й употреба е в изрази като “да престъпиш закона”, “да престъпиш чертата”, “да престъпиш нормата”, все такива, в които се престъпва нещо добро и общоприето и се минава отвъд, в лошото, греховното, беззаконното, неуправляемото. Как може тогава да се престъпят греховете? Освен че това звучи нетипично за ухото, т.е. всеки би трябвало да наостри слух, несъзнателно ако щете, възниква въпросът какво изобщо означава. Ако да престъпиш морала означава да отидеш автоматично в греха, то тогава следва ли, че да престъпиш греха е като да се метнеш автоматично в морала? Това ли иска да ни внуши тази реплика? Че в новото издание предаването ще търси участници, които ще са в среда на греховност и ще се променят, за да станат много морални ли? Като си припомня, в предните “брадъри” накрая печелеха тези, които се държаха най-свястно на фона на останалите, скъсващи си задниците да се правят на интересни. Може би фактът, че това бяха мъже, също има какво да ни каже... Дали и следващият печеливш ще е от силния пол, те ли устояват най-много бе? “Готов ли си да ги престъпиш” (мдааааа – случайно или не – пак мъжки род) създава и известна мобилизираща напрегнатост – бъдещите кандидати трябва да очакват от тях да изискват извънредни прояви. Но едва ли се има предвид точно да са изключително умерени, морални и прилични. Все пак, за да се покажеш евентуално като “най-читав”, трябва първо да се съгласиш да се покажеш и в другата светлина, за да има какво да “престъпваш”. А също – да демонстрираш готовност да съжителстваш месец и кусур с хора, които ще въплъщават ония 7 смъртни гряха, дето така ги артикулира рекламата, че да ги набие в главите и на нечувалите за религия най-млади зрители. Обикновено това съжителство минава под знака на коментари като “залюхан”, “смотан”, “бунак”, “ревльо”, “как може да търпи това”... и пр. неласкави квалификации за някой, който накрая обира парите. Свестният получава кинтите, своята 5-минутна слава и почти веднага отново бива изместен от другите, които са се проявявали скандално и гадно. В рекламната машина те са по-търсени, по-разпитвани, по-снимани и по-лансирани както от ангажираните с това предаване, така и от останалите медии. Кое тогава се рекламира като по-печелившо, по-апетитно, по-търсено и продаваемо? Именно греховете.

Ако обаче да престъпиш греховете означава да станеш не по-свестен, а да се покажеш дори по-грешен и от най-големите грешници около себе си? Това е моделът на всички останали участници в “брадърите”. Те се надпреварват да правят неща, които са по един или друг начин нарушение на нормите на приличие, дето всяко общество се преструва, че съблюдава. Бъдещият кандидат за слава може да възприеме тая реклама както си иска. И в двата случая се вписва в сравнително простичкия поведенчески модел на това предаване. Прост, но ефективен и експлоатиращ непотушимата жажда за бягство от обикновеното ежедневие и глад да станеш свидетел на неща, дето не ти стиска да извършиш, от една страна, и дето носи привкус на забранен плод, от друга. Един приема да играе ролята на черната овца в овълченото стадо. Наградата в края е отплатата му и поставя най-важния въпрос – след като тоя човек участва в това предаване с мотив да получи толкова пари, нима не е алчен (алчност е последният от греховете)? Ако не е алчен, защо да участва, защо да не се откаже и да дари сумата накрая и дали на такъв човек може да се вярва, че не се е преструвал през цялото време? И моралният също се оказва съвсем не морален, а просто по-голям тарикат от всички останали.

При всички положения Биг Брадър рекламира себе си като предаване, печелещо от греховете на хората, посветено на греховете, държащо аудиторията си с греховете. За своя визитка и привличане на зрителите към следващото издание то ползва не морала (съмнителен) на победителите, а порока в 7-те му най-ярки гряха. Другите плагиатски реклами на лепила, салами, суджуци, ракии и пр. са направо невинни в сравнение с тази. Досега никой не беше рекламирал така премислено и хитро седемте смъртни гряха. И така дръзко. Но това е положението – предстои поредното предаване по национална телевизия, в което ще спечели моралният, но ще се показват почти по 24 часа неморалните, в което свестният ще бъде подложен на обиди и на присмех, а другите в къщата ще тържествуват месеци и месеци, след като той бъде забравен, по кориците на списанията, по рекламните клипове, ще им бъде намерена работа, ще бъдат пробутвани във всички забавни предавания по колкото може повече телевизии...


14 Юли 06, 13:37    Коментари (0)

Дир ID: 
Парола: Забравена парола
  Нов потребител

0.0712